„…A jó megítélés tapasztalaton alapul, az meg sok hibás döntésen….”

basketball

Tirol felfedezése, második menet – 2017. augusztus 16 – 29.

Igen újra Tirolba utaztunk, mert Tirol megunhatatlan!
Hogy mi az igazán vonzó Tirolban?
Az utazót magával ragadó nyugalom, a szembetűnő jólét, vagy pl. a 2 – 3000 m körüli hegycsúcsok közt kanyargó kiváló minőségű hegyi utak végig autózása, ez mind-mind lenyűgözi az utazót…

Augusztus 16. – irány Tirol, mert Tirol megunhatatlan…

Nem mindig volt ilyen békés ez a vidék, amely évezredek óta lakott. Az Ötztaler-Alpokban talált 4-5 ezer éves vadász is bizonyíték erre. Éltek itt illírek, majd jöttek a rómaiak.
Itt haladt át a Via Claudia Augusta, amely a mai dél-német területeket kötötte össze Itália északi részével.
A XII. században a jelentős birtokokkal és hatalommal rendelkező Tirol grófok birtokolták és igazgatták a tartományt, a Meran-hoz közeli Tirol birtokközpont várából.
Az utolsó Tiroli gróf, II. Ottó herceg halála után (1248) lányaira, ill. azok férjeire száll a hatalmas tartomány, majd 1363-ban a Habsburgok kezére kerül.
Területe ekkorra már közel azonos volt azzal, amit egységes Tirolként tart számon a történelem.
A későbbi századokban Tirol sokszor cserélt gazdát. 1796-ban a franciák próbálták meg elfoglalni, majd bajor fennhatóság alá került.
A bajor uralom ellen 1809-ben kitört a tiroli népfelkelés, mely az osztrákok és a tiroliak vereségével végződött.
Tirol egyes részei Itáliához és Franciaországhoz kerültek. 1814-ben újraegyesítették és a Habsburg Birodalomhoz csatolták.

Augusztus 17. – délelőtt a Krimml vízesésnél, délután a Kitzsteinhorn gleccseren…

Salzburg és Tirol tartományok határán, Ausztria legnagyobb nemzeti parkja, a Hohe Tauern Nemzeti Park 3000 méteres hegyei között megbújva találjuk Krimml városkát, mely mai ismertségét gyönyörű vízesésének köszönheti.
Zell am See felől a Gerlos Straße nevű főúton Krimmlbe érkezve hamar feltűnik velünk szemben a hegyoldalban egy vízesés: igen, ez már a Krimml-vízesés. Valójában krimml-vízesések, mert egymás felett három lépcsőben zuhan le a hatalmas víztömeg.
A 385 méter magasról lezúduló Krimml-vízesés Ausztria legnagyobb vízesése. Emellett Európa legnagyobb és a világ 5. legnagyobb vízesése címet is magukénak mondhatják. Mérettől függően, kétségkívül az egyik leglátványosabb.
A Krimml-vízesés már a 18. században népszerű úti céllá vált, elsősorban az angol utazók körében. Hogy a látogatók minél többet lássanak a vízesésből, a helyi vezetők már 1835-ben kijelöltek a vízesés alsó szakaszához egy túra-ösvényt, valamint építettek egy turista- és festőházat is, hiszen akkoriban fényképezőgép híján még festményen örökítették meg a látványt.
Az elkövetkezendő években a vízeséshez látogatók száma olyannyira megnőtt, hogy 1901-ben a helyi túra egyesület kiépítette a túra-ösvényt egészen a vízesés tetejéig, három évvel később pedig már belépődíjat szedtek az út karbantartási költségeinek fedezésére. Máig ezen az úton juthatunk fel a vízesés tetejére és a belépődíjat sem törölték el.
A jó megközelíthetőségnek, a jól kiépített túraútvonalaknak és természetesen a gyönyörű látványnak köszönhetően máig a Krimml-vízesés Ausztria egyik legnépszerűbb turista látványossága.
Honnan érkezik és hová tart a vízesés vize?
A vízesés hatalmas vízmennyiségét látva nehezen hihető, hogy a víz egy gleccserpatakként indul, a neve Krimmler Ache, mely a róla elnevezett Krimmler Achental völgyben kanyarog a Krimml feletti hegyekben.
A gleccserpatak a gleccser olvadékvize. Mivel az olvadás mértéke szabálytalan, így a vízesés vízhozama is erősen változó. A legbővizűbb a nyári hónapokban, főleg júniusban és júliusban, tehát ilyenkor érdemes leginkább megnézni Krimml vízesését. A legkevesebb víz februárban zuhog lefelé, ilyenkor viszont azért látványos, mert a nagy hidegben a vízesés egy része megfagy. Napon belül is van eltérés a vízmennyiségben, a déli órákban leginkább megolvadó gleccservíz 9-12 óra alatt éri el a zuhatagot, tehát 21-24 óra között érkezik a legtöbb víz, de ebből a sötétben sajnos nem sokat látni.

Délután tovább autóztunk Kaprun felé.
A Kitzsteinhorn mítosza; több mint gleccser. Ez maga a gleccser! Ausztria első gleccsersí vidéke. Az év 365 napján felejthetetlen alpesi élmény. Ausztria legmagasabb hegyei által körülvéve lenyűgöző oldaláról tárulnak fel előttünk a hegyi kalandok.
A 3000 méter tengerszint feletti magasság szabadságának intenzív élménye bármelyik évszakban megélhető.
Természetes hóval borított széles, szabad gleccserlejtők, változatos pályák a freeriderek számára, három snowpark, valamint Ausztria legnagyobb superpipe létesítménye a freestyle szerelmesei számára – a Kitzsteinhorn sportolási lehetőségei egészen páratlanok.
Ehhez jönnek még a Gipfelwelt-3000 látogató központban gyűjtött felejthetetlen élmények, vagy a stílusos ICE CAMP élményteli pillanatai és a változatos rendezvények.
A 3029 méteres tengerszint feletti magasságával a Kitzsteinhorn csúcsán kialakított, „Top of Salzburg“ elnevezésű kilátóplatform a salzburgi régió legmagasabb pontja, amely az év bármely időszakában, hegymászótudás nélkül is elérhető.
Messze Zell am See, Kaprun felett, a Kitzsteinhorn gleccseréről páratlan kilátás nyílik az Alpok hegyóriásaira és a Hohe Tauern Nemzeti Park érintetlen hegyi világára.
Semmilyen más hely nem közelíthető meg ekkora magasságban ilyen könnyedén, és sehonnan nem nyílik ilyen kilátás az Alpok legnagyobb természetvédelmi területére és Ausztria legmagasabb; a Großglockner (3798 m), a Großvenediger (3662 m) és a Hocheiser (3206 m) csúcsaira.
A Gipfelwelt-3000 látogatóközpont a Cinema-3000 széles vásznú mozival, két panoráma platformmal és a 360 méter hosszúságú alagútban berendezett Nationalpark Galleryvel vezeti be a látogatókat a Kitzsteinhorn és a Nemzeti Park misztikus világába.
Az ICE  ARENA pedig a nyár kellős közepén kínál havas örömöket az egész család számára.

Augusztus 18. – Sankt Johann in Tirol …

Sankt Johann in Tirol település Ausztriában, Tirolban a Kitzbüheli járásban található.
Területe 59,15 km², lakosainak száma ~9 efő. A település 659 méteres tengerszint feletti magasságban helyezkedik el.
A Kitzbüheler Horn északi lejtőin terül el a sícentrum, a kitzbüheli síterülettől néhány kilométerre.
 Közvetlenül St. Johann település széléről indulnak a felvonók; a Harschbichl I. és II. 6 személyes kiskabinos liftek néhány perc alatt 700-ról egészen 1700 méterre szállítják fel utasaikat.
A síterep megközelíthető Eichenhof és Oberndorf felől is. A pályarendszer főként kezdők és középhaladók részére nyújt kihívást, a leghosszabb lejtő – kék jelzésű, 2a pálya – 9 kilométeren keresztül kanyarog le a völgybe.
Az esti sízés és szánkózás igazi különlegesség; esténként néhány órára kivilágítják a Hochfeld 1 ülőlift alatti 1e számú sípályát, ill. a Hochfeld 2 felvonó hegyállomásáról induló szánkópályát.
A villanyfényes hóélményeket a síbérlet ára nem tartalmazza.

Augusztus 20. – München; BMW Welt, BMW múzeum, Olimpia Park …

A 19.-ei kényszerű, de hasznosan eltöltött pihenő nap után Bajorország fővárosa felé vettük az irányt.
Sok kalandvágyó kedvenc német városa München, ahová elég akár egyetlen egyszer elutazni ahhoz, hogy örökre belopja magát az ember szívébe.

München egy gazdag város és ez látszik is rajta. Önmagában ettől azonban még nem lenne különleges. Hogy mi adja mégis sajátos varázsát?
Leginkább az, hogy az új, modern város szinte teljes egészében a régi alapokra, alapokon épült fel. Ahogyan Münchenről eszünkbe jut az autógyártás, úgy azonnal beugrik a bőrnadrág és a sörfesztivál is.
Az ígéretes jövő felé mutató jelen, harmóniában létezik együtt a múlttal, nélküle nem is lenne ugyanaz. A kettő együtt adja ma München, semmilyen más városhoz nem hasonlítható, kozmopolita és mégis ízig-vérig történelmi atmoszféráját. 
Sajnos egy nap semmire nem elég, így csak az Olimpia park, a BMW Welt és a BMW múzeum meglátogatására – igaz nem ebben a sorrendben – jutott időnk…

BMW Welt…
A BMW Welt egy hatalmas, egy-térrel rendelkező autószalon, melyben legfőképp az extra, különleges modellek kerülnek kiállításra.
A főbejárat közelében a 3-as sorozat legnépszerűbb darabjai láthatók. Majd a Rolls részleg elhagyása után a BMW aktuális M „családjának” képviselőit, X5, X6, M3, M4 és társaikat láthatjuk.
Volt is érdeklődés, nem kicsi, szinte lehetetlen volt hozzáférni az autókhoz úgy, hogy ne lett volna valaki épp a képben.
A belső galérián a BMW Welt 2003-ban elhelyezett alapkövét és az alapítás iratait találjuk, majd a fontosabb kiállított dokumentációkat, melyek tartalmazzák a 2007-es nyitásig lezajlott lényeges momentumokat.
Pazar látvány fogadja a látogatót az emeleti galériáról letekintve, ugyanis az egész BMW Welt kialakítása és elrendezése egyszerre látható, köszönhetően az egyetlen nagy térnek, amit átfog az épület.
Ha háttal állunk a bejáratnak itt, akkor balra található a BMW Welt híres járműátadója.
Itt napi átlagban jócskán 100 darabszám felett veszik át autóikat a BMW ügyfelek, a világ összes tájáról.
Ez egyfajta rituálé, ami kétségkívül hozzátartozik a BMW-feelinghez; konkrétan a gyártó-sorról érkezik meg a kiválasztott és megvásárolt modell, frissen felrendszámozva. Az ügyfél pedig eldöntheti, mit tesz az autójával; próbára teszi a sebességkorlátozás nélküli német autópályákon, rója a próbaköröket, majd utána visszaviszi a BMW Welt-be, és hazarepül – például az USA-ba.
Precíz szervezés a köbön – utána az autót becsomagolják, majd a kuncsaft után küldik.
Tovább haladva a galérián a motorkerékpáros rész következik. Itt a legkisebb BMW robogóktól a túramotorokon át a nagy verseny-gépekig az egész portfólió rendelkezésre áll.
Egyedi és impozáns élményt nyújt a BMW Welt minden látogatónak, azoknak is, akik nem kifejezetten autó- vagy márkafüggők.
Mindenesetre az bizonyos, hogy egy masszív BMW Welt látogatás után újraértékeljük a márka, valamint a BMW égisze alá tartozó márkák lényegét. Valamint fájni kezd a fogunk egy kedves kis BMW-ceremóniára az átadóban, késztetés jön, hogy megadva a módját szerezzük be legújabb autónkat. Kicsit más hangulatban, más sémák szerint, mint máshol.

BMW múzeum…
2008-ban a BMW megnyitotta másik látványos attrakcióját a BMW múzeumot. A BMW Museum szoros összhangban áll a BMW, valamint a BMW-hez tartozó márkák (Rolls Royce, MINI) újdonságait felvonultató BMW Welt-tel.
Olyannyira, hogy külön híd köti össze a két létesítményt, a távolság egymástól hozzávetőlegesen 150 méter.
Rendkívül futurisztikus a BMW Museum épületegyüttesének megjelenése. A fő dominancia a BMW székházé, mely leginkább magasságával hívja fel magára a figyelmet.
A múzeumot már 1973-ban, a nyári olimpiai játékok után nyitották meg és egészen 2004-ig működött folyamatosan. Négy év szünet következett, majd 2008-ban újra megnyílt a BMW Museum a nagyközönség előtt, azóta állandó kiállításaival, aktuális időszaki tárlataival várja a világ minden tájáról idelátogatókat.
A BMW Museum alapkoncepciója rendkívül egyszerű: a töretlen múlttal és jelennel rendelkező bajor autógyár történetét mutatja be, szigorú kronológia szerint haladva, ugyanakkor a strukturális kiosztás nem követi szorosan az időrendet.
Ezalatt az értendő, hogy a főbejárattól indulva nem rögvest a múlt század korai éveinek modellvilágába csöppenünk, hanem egy teljesen más éra fogad minket.
Minden egységet úgy alakítva, hogy a BMW Museum-ba látogatók véletlenül se hagyjanak ki egyetlen fontos mérföldkövet.
Van itt minden mi szemnek és szájnak ingere. Minden olyasmi, amivel a BMW márkajelzés kapcsolatba hozható.
Mint tudjuk, a gyár például a második világháborúban kezdte meg repülőgépmotorjainak fejlesztését és gyártását (innen a propellert formázó embléma is) – találkozhatunk tehát repülőgépmotorokkal, gépjármű- és egyéb motorokkal, turbinákkal, motorkerékpárokkal. S nem utolsósorban autókkal is, ugyebár.
Rendkívül hangulatos atmoszféra fogadja a betérőket, indirekt szpot világítás-megoldásokkal, szín-fényjátékkal, ezek váltakozásával, aszimmetrikus falfelületekkel. Mindezt persze úgy, hogy a látogatók figyelmét ne terelje el a fő témáról, a kiállítás mikéntjéről.
Nehéz is lenne elterelni, hiszen a bő információáradat ellenére nincs túlgondolva a kiállított modellek mennyisége, ugyanakkor az ember csak kapkodja a fejét a sok látnivaló kapcsán.
Tetszetős például a kultikus BMW 3-as modellcsaládjának csatasorba állítása, egészen a kezdetektől napjainkig, de az 5-ös, valamint a 7-es széria is képviselteti magát.
Mindegyik más és más beállításban: az 5-ös sorozat darabjainak időrendje például függőleges megoldást kapott, tehát az autók egymás felett foglalnak helyet a kiállítóteremben. Rendkívül meggyőző.
Persze nem maradhatnak el az autózás hőskorát BMW-köntösben megszemélyesítő járművek sem, gyönyörű gyűjtemény várja az egyik alsóbb szinten az érdeklődőket.
1930-as, 40-es, 50-es és 60-as évek: több helyiségben megvalósítva, szellős terekkel, úgy, hogy közben óhatatlanul arra gondolunk: nem csak az USA-ban létezett a négykerekűek paradicsoma a múlt század első felétől.
Ráadásul az egyik, konkrétan 1930-as datálású aprócska BMW már akkoriban 15 lóerős teljesítményre volt képes, ami az akkori trendek tükrében kifejezetten magas értéknek számított, főként, hogy az autó méretezése is csekélynek mondható.

Olimpia Park….
A parkot az 1972-es, XX. olimpiai játékokra építették, de hosszútávra tervezték.
A világ sok olimpiai helyszínével ellentétben a münchenit még ma is használják, olyannyira, hogy a város egyik legfőbb látnivalója.
Található itt egy jégpálya, egy fedett úszómedence, lakónegyedek és természetesen az olimpiai stadion, mely 2006-ig a város futball csapatának, az FC Bayern Münchennek volt az otthona.
A sátorszerű, futurisztikus tetőszerkezetéről is ismert stadion befogadóképessége 80000, az olimpiai csarnoké pedig 14000 fő. 
Az Olimpiai Park területét 1925-ig a bajor hadsereg használta, majd a müncheni reptér része lett.
A II. világháború után a város épületeinek romjait ide hordták ki, később bedolgozták a földbe, ennek következtében lett a terület ilyen dombos.
A 3 négyzetkilométeren elterülő Olimpiai Park mára összeolvadt a várossal, ezért metróval is könnyen megközelíthető.

Augusztus 21. – Bajorország, Schloss Neuschwanstein…

A Schloss Neuschwanstein (Hattyúkő kastély) egy, a 19. században épült, bajorországi kastély.
A Németország déli részén, Schwangau község területén található épületet II. Lajos, Bajorország királya építtette saját maga gyerekkori álmainak megvalósítására.
Richard Wagner iránt érzett tisztelete és csodálata miatt a kastély egyes termeit és berendezését operáinak szereplőivel díszítette. Habár a fényképezés és a videofelvételek készítése nem engedélyezett a kastélyon belül, mégis ez Németország legtöbbet fényképezett épülete, valamint egyike az ország leglátogatottabb turistacélpontjainak.
Az Alpsee felett emelkedő, a Pöllat-szurdok magányos szikláján 1869-1886 között épült kastély; büszke, kecses tornyaival egy igazi kőből épült álom.
A 19. század közepén II. Miksa, II. Lajos király édesapja szándékozott először újra felépíteni a romos Vorderhohenschwangau várát, ami a jelenlegi Neuschwanstein kastély helyén állt akkoriban.
Lajos 1867-ben, a Poroszországgal vívott héthetes, vesztes háborúja után bekövetkezett hosszabb, tehetetlen időszakában találkozott először apja ezen gondolatával, amikor munkát akart adni alattvalóinak. A kastély koncepcióját az egyik, Richard Wagnernek 1868. május 13-án írott levelében vázolja fel először:
„Szándékomban áll újraépíteni az öreg kastélyromot a Pöllat-szurdok mellett, Hohenschwangaunál, a germán lovagok régi várainak autentikus stílusában… gyönyörűbb helyet keresve sem találna senki, szent és megközelíthetetlen, méltó temploma lenne kedves barátom részére, ki megváltást és igaz áldást hozott e világra.”
Az épület alapkövét 1869. szeptember 5-én tették le.
Neuschwansteint nem építész, hanem egy színházi díszlettervező, Cristian Jank tervezte – ez jól magyarázza Ludwig szándékait és az elkészült épület lenyűgöző természetét. Az építészeti szakértelmet – ami a helyszín veszélyessége miatt nélkülözhetetlen volt – először a müncheni udvari építész, Eduard Riedel, majd később Georg Dollman és Leo von Klenze biztosította.
A kastélyt eredetileg „új hohenschwangaui kastélynak” hívták – a király gyerekkori rezidenciája után –, egészen a király haláláig; ezután az új neve: Neuschwanstein, Lohengrin, a Hattyú-lovag kastélya lett, Wagner azonos című operája nyomán. A kastély Schwanstein, a schwangaui lovagok székhelyének romjaira épült, akik a hattyút választották jelképüknek.
Amikor 1886-ban Neuschwanstein építését befejezték, egy állami küldöttség Bernhard von Gudden pszichiáter professzor vezetésével a kastélyban őrültnek nyilvánította, majd letartóztatta a királyt, aki szinte önuralmát vesztve vonta kérdőre von Guddent: „Mi alapján jelenti ki, hogy őrült vagyok? Hisz még meg sem vizsgált!” A királyt ezután a bergi kastélyba vitték, majd letartóztatása után három nappal, 1886. június 13-án holtan találták a Starnbergi-tó sekély vizében von Guddennel, az őt vizsgáló pszichiáterrel együtt. Halálának pontos körülményei a mai napig tisztázatlanok.
A különféle építészeti stílusokat ötvöző várkastély fő kapujához meredek, szűk út vezet, a külső falak tornyaiba csigalépcsőkön lehet feljutni. A kastély része többek között egy kapuház, egy az előkelő hölgyek részére épített lakórész, a király lakhelye, egy négyzet alapú torony, és a nyugati végén két toronnyal szegélyezett Palas, a fellegvár.
A látvány kifejezetten teátrális, mind kívül, mind belül. A berendezés és dekoráció román, mór, gótikus, bizánci és barokk jegyeket hordoz magán. A király hatása mindenhol érezhető, hiszen maga is lelkesen részt vett a tervezésben és a díszítésben. Példaként hozható fel az egyik, a fellegvárban található, Lohengrint ábrázoló freskóra tett megjegyzése (vagy parancsa):
„A Felség óhaja… a hajó legyen távolabb a parttól, így Lohegrin nyaka kevésbé kell megdőljön; a hajótól a hattyúig húzódó lánc ne rózsákból, hanem aranyból legyen; végezetül, hogy a kastély stílusa maradjon középkori.”
A kastélyban található még egy barlangszerűen kialakított szoba (Grotto) és egy titkos, öblíthető toalett a fő hálószobában, melybe vízvezeték szállítja a vizet.
Hohenschwangauban, ahol Lajos fiatalkorának javát töltötte, szintén vannak ezen mondavilág alapján dekorált helységek. Richard Wagner több témát is innen vett operáihoz.
Az egyik legpompázatosabb helyiség a gótikus stílusú királyi hálóterem: a nagyszerű freskókkal, festményekkel, mozaikokkal, faragványokkal díszített szobán mesteremberek és művészek tucatjai dolgoztak, csak az ágy elkészítése két évig tartott. Mindazonáltal sok belső szoba díszítetlen maradt, az ötemeletes palotában 360 szoba található, amiből mindössze 14 készült el Lajos halála előtt.
Középkori külleme ellenére a kastély építése során nem nélkülözhette az akkori modern technológiákat – a kastély lenyűgöző strukturális teljesítmények összességének tekinthető. Gőzmotorok, elektromosság, fejlett szellőzés és fűtés mind-mind részei az épületnek.
II. Lajos a modern találmányok patrónusa volt, és úttörőnek számított az elektromosság Bajorország közéletébe való bevezetésében. Az ő kastélyai voltak az elsők, melyek elektromosságot és más, kényelmet szolgáló találmányt alkalmaztak.
Lajos építkezései sok tudást és tapasztalatot igényeltek, több olyan mesterséget, melyek másképpen kihaltak volna; nagy számú kézművesnek, kőművesnek, vakolónak, dekoratőrnek stb. nyújtott munkát, így jövedelmet is.
A közeli, 45 m magas vízesés felett lévő szorost átölelő Mária-hídról (Marienbrücke) tekintve a kastély teljes pompájában látható. Abban az időben a 93 m magasban ívelő híd, melyet a királyi család megbízásából 1866-ban épített a MAN cég, technológiai mesterműnek számított. A szerkezet Lajos anyjáról, Mária bajor királynéról kapta a nevét. A Mária-hídhoz egy ~25 perces buszjárattal lehet feljutni. 
Neuschwanstein mintául szolgált egy másik Wittelsbach-kastély, a ringbergiépítésekor, valamint kortársa az alig idősebb sintrai Pena Palace-nak, melyet néha a portugál Neuschwansteinnek neveznek.
A kastély látogatásához a parkolók közelében lévő jegyirodában van lehetőség a belépőjegyek megvásárlására. Mivel a látogatás kizárólag csoportosan lehetséges, itt kell eldöntenünk, hogy mely csoportba kérjük a jegyet. 
Az idegenvezetés ma már magyar nyelven is elérhető. A csoportok indulási időpontja rendkívül pontos, azt mindenképpen tartani kell, mert aki lemarad, az már nem tud bejutni és a jegy árát nem térítik vissza.
A jegyirodából gyalog, vagy lovas kocsival lehet feljutni a kastély bejáratához, ami 30-40 perc. A kastélyon belül még több mint 160 lépcsőn való feljutással kell számolunk.
Ha már a jegyirodában vagyunk, mindenképpen érdemes megfontolni a közelben lévő Hohenschwangau kastély látogatását is, a jegyek ugyanott vásárolhatók meg. A jegy vásárláskor össze kell hangolni a két kastély látogatását, hogy a választott csoportot ne késsük le. Az ide való gyalogos feljutás kb. 15 perc.

Augusztus 22. – Kirchberg in Tirol és a környező hegyek…

Kirchberg in Tirol a Kitzbühel-i Alpokban (Tirol, Ausztria) egy 5160 lakosú falu a Brixental-ban, a Kitzbühel és Brixen im Thale közelében fekvő Spertental folyó partján, 837 m tengerszint feletti magasságban található.
Kirchberg település legkorábbi nyomai az őskorig vezethetők vissza, nevezetesen a fiatalabb bronzkor-i korig (Kr. E. 1100-900). Kirchberg első lakosai ilírusok voltak. 
A 6. század közepén kezdődött a bajorok térhódítása.

Augusztus 24. – Stockerau, baráti látogatás…

Stockerau város Ausztriában. Alsó-Ausztria tartomány Korneuburg járásában fekszik, mintegy 25 km-re északnyugatra Bécstől. 16444 lakosával a tartomány „Bornegyedének” legnagyobb települése.
A város területén 791-ben kezdtek megtelepedni, első lakói favágók voltak. Nevének első írásbeli említése 1012-ből származik „Stoccaerouwe” alakban. Az említés apropója, hogy ebben az évben gyilkolták meg a helyi lakosok Koloman (Colman) ír zarándokot, akinek nem értették a nyelvét és kémnek nézték. Egy kiszáradt bodzafára akasztották fel, de teste nem romlott meg, a bokor pedig újra kihajtott, így a zarándokot szentté avatták. Az állítólagos bokor ma is megtalálható a Szentlélek Szolgálói Missziós Nővérek zárdájának kertjében.
1014-ben megalapították a mai plébániatemplom elődjét. 1465-ben III. Frigyes császár vásárjogot adományozott a településnek. 1514-ben I. Miksa császár mezővárosi státuszt, címert és pecsétet adott Stockeraunak. A címer (akárcsak a mai) újonnan kihajtó száraz fát ábrázol és Szt. Kolomanra emlékezik.
1722 és 1726 között megépült a barokk stílusú templom új, 88 m magas tornya (egész Alsó-Ausztria legmagasabb templomtornya) 1740-re elkészült a ma is látható városháza. A neves romantikus költő, Nikolaus Lenau 1818 és 1822 között Stockerauban élt és itt írta első verseit.
1841-ben megnyílt a harmadik osztrák vasútvonal, amely Bécs-Jedleseet kötötte össze Stockerauval. A vasút jelenléte ösztönzően hatott a helyi ipar fejlődésére. A városba és környékére textil-, gyertya-, szappan-, illatszer-, bőráru-, vegyiáru- és gépgyártó üzemek települtek. 1893-ban I. Ferenc József a települést városi rangra emelte.
1945-ben a városi temetőben szovjet katonai temetőt nyitottak, amelybe 1957-ig 28 egyéni és 3 tömegsír került.
1964-ben elkezdték a Stockeraui Ünnepi Játékok megrendezését; az első előadás „A pacsirta” volt Jean Anouilhtól. 1994-ben a stockeraui folyóparti ligetet természetvédelmi területté nyilvánították.

Augusztus 25 – 29. – Sopron, pihenés a Löverekben…

Sopron mintegy hatvanezer lakosú megyei jogú város Győr-Moson-Sopron megyében, a soproni borvidékközpontja. „A leghűségesebb város” (latinul Civitas Fidelissima). A Soproni járás székhelye.
Műemlékekben második leggazdagabb település Magyarországon. Kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák tekintetében Magyarország 9. legnépszerűbb települése. 2016-ban ICOMOS-díjat kapott a Várfal sétány és a Várkerület megújítása.
A terület az őskor óta lakott. A közeli Várhelyen a kora vaskor idején, az i. e. 7. században földvár épült. Ennek a hallstatti földvárnak és a hozzá kapcsolódó halomsíroknak a feltárását Bella Lajos soproni tanár, régész kezdte el 1887-ben.
A római korban egy Scarbantia nevű város állt itt, amelyen két fontos útvonal is áthaladt. Fóruma a mai főtér helyén volt. A jelenlegi városháza építése során 1897-ben innen került elő az a három nagy méretű római szobor, amely Jupitert, Junot és Minervát ábrázolja.
A népvándorlás korában Scarbantia romokban maradt, új település csak a honfoglalás után jött létre itt. A város lakói a Kr. u. 4. században a későbbi belváros területén 3–4 m vastag városfalat emeltek, hogy megvédjék magukat a barbárok támadásaitól.
Ezt a falat a népvándorlás korszakában valószínűleg lerombolták. Maradványaira emelték 1092-ben Sopron várjobbágyai az új határvár faszerkezetű, földdel erősített sáncát. A faváz később a tűz martaléka lett, és a bedöngölt agyag salakká égett.
Ezt a titokzatos „vörös sáncot” az újkori építkezések a belváros több pontján feltárták, így az Esterházy-palota hátsó falát védő vasbeton fal építésekor is.
A 9–11. század környékén a régi római városfalat kiegészítették, és felépült a vár is. Ekkor kapta magyar nevét a város, Suprun nevű ispánjáról. 1153-ban már fontos városként említik.
1273-ban II. Ottokár cseh király árulás következtében elfoglalta a várat. Annak ellenére, hogy Ottokár túszként magával vitte a város előkelőinek gyermekeit, Sopron 1277-ben megnyitotta kapuit IV. László király előtt, akinek így sikerült visszafoglalnia, ezért jutalmul szabad királyi várossá tette. Ezután, 1297 és 1340 között emelték a római alapokra a várárokkal körülvett, 8–10 m magas várfalat, aminek belső síkjára támaszkodtak a belváros házai.
1441. február 25-én Luxemburgi Erzsébet özvegy királyné Sopront és környékét 8000 aranyért elzálogosította III. Frigyes német-római császárnak. A várost csak Hunyadi Mátyás szerezte vissza, aki 1463. július 19-én megegyezett Frigyessel, hogy 80 ezer forintért visszaadta a koronát és az elzálogosított területeket.
1543-ban a városi tanács megtiltotta az „idegen magyaroknak” a házvételt, 1594-ben pedig kirekesztette a magyar nyelvet a városi ügyvitelből.1529-ben a törökök feldúlták a várost, de nem került a törökök kezére. A megszállt területekről sokan menekültek Sopronba, ami lassanként a törököktől szabad terület központjává vált.
1553-ban, 1622-ben, 1625-ben, 1635-ben és 1681-ben országgyűlést is tartottak itt.
1605-ben Bocskai hadai dúlták fel Sopront. A következő évtizedekben ezért a soproniak még jobban megerősítették városukat, új bástyák és városfalak épültek. Az 1655-ös pestisjárványban a lakosság fele elpusztult. 1676-ban Sopron teljesen leégett. Ezután a régi középkori épületek helyén barokk épületeket emeltek, megszületett a mai belváros. Ekkor építették újjá a Tűztornyot is.
A Rákóczi-szabadságharcot a város nem támogatta, az 1705-ös kuruc ostromnak még ellenállt, de egy évvel később Bottyán János bevette a várost. II. József idején Sopron lett a Sopron vármegye székhelye.
1753-ban Sopron erdejében, a később Brennbergbányának nevezett helyen nyílt meg Magyarország első szénbányája, ami a 19. század utolsó évtizedeire az ország egyik legkorszerűbb bányájává vált. A középkori védőrendszer a 18. századra elavult, ezért néhány helyen megbontották a városfalat, és a bástyák tetején több, ma is megtekinthető bástyakertet alakítottak ki. Az egyik ilyen az Esterházy-palota mögött bújik meg, benne az 1789-ben épült, elöl nyitott, kerek kupolás zenepavilonnal.
Széchenyi ösztönzésére épült meg a Dunántúl első vasútja, amely Sopront Bécsújhellyel és Béccsel kötötte össze.
Mivel közel van a határhoz, az 1848-as szabadságharcban Sopront korán megszállták a császári csapatok. Ezután szépen fejlődött egészen a 20. század elejéig, bár fejlődése a 19. század végétől lelassult, gazdasági súlya csökkent. 1890-ben az első vidéki távbeszélőközpont itt épült ki. 1900-ban megindult a villamosközlekedés a városban, azonban a két vonalból álló hálózat nem bizonyult hosszú távon jövedelmezőnek, így 1923-ban felszámolták.
1919-ben ide telepítették át Selmecbányáról a Selmeci Akadémiát, amelynek jogutódja a Bányászati és Erdészeti Főiskola.
1921-ben, a trianoni békeszerződés után az osztrák kortársak és történészek által vitatott tisztaságú népszavazás döntötte el, hogy Sopron és a környező nyolc község melyik országhoz tartozzon.
A soproniak többsége Magyarország mellett döntött. Az eseménynek 1922-ben emléktörvény állított emléket, ekkortól hívják „A leghűségesebb város”-nak (Civitas fidelissima). A döntés napja, december 14-e Sopron ünnepe.
A hivatalok kétnyelvűek maradtak egészen az 1946-os kitelepítésig, amikor is hivatalos adatok szerint 2005 német anyanyelvű személynek kellett a várost elhagynia.
A város sokat szenvedett a II. világháborúban. 1944-ben több légitámadás is érte. A város zsidó lakosságát (1857 főt) 1944 nyarán szinte teljes egészében haláltáborokba szállították, az elhurcoltak közül 325-en tértek vissza, a többieket zömmel meggyilkolták.
A Sopron környéki tömegsírokba 2181 éhezésben, járványokban elhunyt és agyonlőtt munkaszolgálatos holttestét temették el. A nyilasok 1944 decemberétől 1945. március 28-ig lényegében Sopronból irányították az országot. A város lakosságának halálozási adatai a nyilas uralom idején rémisztő képet festettek. Az egyleteket és a helyi lapokat betiltották, a lakosság jelentős részét katonai szempontból teljesen értelmetlen sáncok építésére rendelték ki. A több tízezer (egyes források szerint százezer) menekülővel, nyilaskeresztes párttaggal, katonával és csendőrrel hatalmasra duzzadt városban élelmiszerhiány alakult ki, s járványok ütötték fel a fejüket. A Nyilaskeresztes Párt helyi ifjúsági szervezete 1945. január 17-től már a 12 éves fiúkat is „besorozta”. Még a nyilasok március 29-i menekülése előtti napokban is tucatszám szedték össze a fiatalokat a város utcáin.
A várost a szovjetek 1945. április 1-jén foglalták el.
Bár a II. világháború után Sopronban is jelentős ipari fejlődés bontakozott ki, a bányát 1951-ben a bányaművelés ellehetetlenülése (vízbetörések) miatt bezárták, és az 1950-es években a főiskola bányamérnöki karát Miskolcra telepítették át (az erdőmérnöki kar ma a Nyugat-magyarországi Egyetem része). A város bájos barokk arculatát sikerült megőrizni.
A Kádár-rendszerben a városban igen jelentős műemlékvédelmi munkálatok folytak, a látványos eredmények miatt a város méltán kapta meg 1975-ben a Műemlékvédelmi Európa Díj aranyérmét.
A várostól délre, illetve nyugatra elterülő dombvidék 1225 óta az egykori íjászok őrhelyeként szerepel az oklevelekben. Ez a Lővérek (Lőverek, Lövérek – a nyelvhasználat ingadozó), Sopron üdülőrésze. Itt áll Nepomuki Szent János kápolnája és a Mária-oszlop.
1989. augusztus 19-én az úgynevezett páneurópai piknik alkalmával megnyitották a határt, ezt az alkalmat több száz NDK-beli lakos az Ausztriába menekülésre használta fel.
2010. május 7-étől soproni kékfrank néven pénzhelyettesítő papír utalványt indítottak a Sopron környéki cégek gazdaságélénkítési céllal.
2016. április 18-án ICOMOS-díjat kapott a város a 2012-ben átadott Várfal sétány és a 2015-ben megújult Várkerület műemléki helyreállításáért, megújításáért.