„…A jó megítélés tapasztalaton alapul, az meg sok hibás döntésen….”

basketball

Skócia – történelmi emlékhelyeken, szörny nézőben  – 2013. május 1 – 12.

Loch Ness - Urquhart vára

A Student Lines Diákutazási Iroda több mint két évtizede szervezi, utaztatja a diákokat. A hazai idegenforgalom egyik legmegbízhatóbb szereplőjének számít és az elmúlt évtizedekben vezető diákutaztató céggé nőte ki magát. Évről-évre sok ezer általános- és középiskolai tanuló kalandozik a segítségükkel Európában.
A legnépszerűbb nagy-britanniai utazások keretében a különböző csoportok bebarangolhatják Anglia, Skócia és Wales legszebb tájait, a Brit-szigetek világörökségeit és London nevezetességeit.
Kínálatukat a csoportokat szervező pedagógusok kérésének megfelelően alakítják ki.
Zárt csoportok részére a katalógusban nem szereplő utazásokat is megszerveznek. A profizmusukat bizonyítja, hogy az előre meghirdetett programok „nincsenek kőbe vésve”, azaz a napok ill. programok sorrendje a nyitvatartások és a foglalások függvényében változhatnak.
Az időjárás és a szezonális nyitvatartások (elő- és utószezonban) miatt egyes látványosságokat más programokkal pótolnak. 
A csoportok végig busszal utaznak (természetesen a gyalogos városnézések kivételével), külön költségeket a tömegközlekedésre nem kell számolni, továbbá az idegenvezetés magyarul, vagy – igények szerint – idegen nyelven folyik végig az utazás során.
Az autóbuszok légkondicionálóval és DVD-vel felszereltek, a nemzetközi biztonsági előírásoknak mindenben megfelelnek.

Mindenekelőtt el kell mondanom, hogy nem először veszek részt az iroda által meghirdetett utazáson. Ez már a harmadik alkalom, de így visszatekintve nagyon remélem, hogy még lesz lehetőségem a következő években is velük utazni. Büszkén vállalom elfogultságomat, hiszen mióta 2007-ben eljutottam Skóciába, egyáltalán átkelhettem a brit szigetekre, azóta nem tudok betelni az élménnyel. Újra és újra vissza kell térnem angol földre. Ez az élmény azért is lehetett ily maradandó, mert minden alkalommal volt valaki, aki a történelmi, kulturális információk tömegével színesítette a látványt. Az iroda olyan idegenvezetőket volt képes a csoportok mellé adni, akik nagyon komoly kommunikációs képességgel és hatalmas tudással voltak/vannak felvértezve.
Köszönet érte és mindenkinek ilyen utazásokat kívánok. 

Május 1 – 2. – városnézés Aachen-ben, tranzitszállás Calais-ban…

Elsején késő délután indult a skóciai kaland.
Az éjszakai buszozást követően nagyon jól esett a reggeli frissítő forró kávé.
Miután kicsit magunkhoz tértünk, egy hosszabb pihenőt tartottunk Aachen-ben a Német-Holland határ közelében.

A magyarság életében Aachen, különösen Nagy Lajos uralkodásától (1326-1382) a 16. századig játszott fontos szerepet, jórészt a hazai német polgárság hatására.
Nagy Lajos 1367-ben értékes adományokkal látta el a IV. Károly német-római császár által épített magyar kápolnát. Alapítványokat tett két magyar pap számára, oltárokat emeltetett Szent István, Szent Imre és Szent László ereklyéivel.
Fölszerelésükből megmaradtak az ezüst ereklyetartók, gyertyatartók és három Mária-kép. (1930-ban Szent Imre ereklyéjéből Veszprém is kapott.)

A városnézés után, a Calais-ig (Hotel Formula1 – tranzitszállás) hátralévő ~350 km már szinte semmi nem volt az addig megtetthez képest.
Hét óra körül érkeztünk és a gyors „elvackolás” után igen jól esett egy forró zuhany, majd egy kis séta és a finom meleg vacsi a közeli kajáldában.
Este senkit nem kellett elringatni, aludtunk, mint a bunda.

Május 3. – városnéző séta Durhamben…

Korán reggel gyorsan kellett összecsomagolnunk és elhagyni a tranzitszállást, mert soha nem lehet tudni, hogy az angol határon meddig tart az okmányellenőrzés.
Különösen azért volt fontos, hogy ne késsük le az Eurotunnel előjegyzett járatát.
Szerencsére különösebb fennakadás nélkül estünk túl a beléptetési ceremónián, így bőven a tervezett időben voltunk, sőt még vásárlásra is maradt időnk a duty free shop-ban, mielőtt a Csalagúton az Egyesült Királyságba vonatozunk.
Angol földön az első hosszabb pihenőnk Durham-ben volt.
Az időjárás nem kényeztetett el bennünket, de nem foglalkoztunk vele, hiszen a látottak feledtették a kellemetlen körülményeket.
Indultunk tovább Berwick felé a tengerparti szállásunkra, ahová este hat óra körül érkeztünk meg.

Május 4. – Kelso Abbey, Floors Castle, Melrose Abbey…

Kellemes napsütésre ébredtünk, végre indul a program, amit nagyon várt mindegyikünk.

Ez az apró falu, „a legromantikusabb, ha nem a legszebb hely Skóciában” írta Kelso-ról Sir Walter Scott.
A Kelso Abbey (apátság) az egyik kiemelkedő példája a román stílusú építészetnek Skóciában.

A Floors Castle-t 1721-ben I. Roxburghe hercege építtette. 1977-ben nyitotta meg kapuit a látogatók előtt, azóta több mint egymillióan jártak a kastélyban. Egy ma is lakott kastély, ami miatt nagyon családias hangulatú, melyet minden látogató érzékelhet a látogatás során.

Melrose Abbey egy gótikus apátság, melyet 1136-ban I. Dávid skót király alapított  a ciszterci szerzetesek kérésére.
Az apátság építése 1146-ben fejeződött be. Egyéb épületei az elkövetkező 50 évben épültek meg. 

Május 5. – St. Abbs, Bamburgh Castle, Holy Island…

St. Abbs…

A napi programunk St. Abbs-ben kezdődött.
St. Abbs egy kis halászfalu a Skót tengerpart dél-keleti részén. A falu eredeti neve Coldingham Shore volt, mely 1890-es években változott St. Abbs-re.
Az első épületek a 18. század közepén épültek; egy sor 5 házzal. A házak hagyományos skót stílusban épültek központi tűzhely, széles kémény. 
A falu lakói, tizenhat család a halászatból éltek. A körülbelül harminc ember tizennégy hajóval heringhalászatból tatották fenn magukat.
St. Abbs igen népszerű hely a búvárok körében is, mivel a tenger a falu körül szokatlanul tiszta, ellentétben a többi iszapos parti vizekkel, akár az északi vagy déli partszakaszt nézzük. 
A tiszta víz és a látványos víz alatti táj nagyban elősegítette Nagy-Britannia első tengeri természetvédelmi területének létrejöttét, melyet David Bellamy  1984. augusztus 18-án jegyeztetett be.

Bamburgh Castle…

A Bamburgh kastély bazalt sziklára épült.
Az első írásos emlékek 420–550-es évekből származnak, melyek a kastélyban láthatók.  
A vikingek 993-ban elpusztították az erődítményt, majd a normannok építették újjá a várat.
Később II. Henry angol uralkodó tulajdonába került Bamburgh Castle, aki tovább bővítette és egyben fontos angol előőrsé tette. A Bamburgh Castle Northumberland ősi királyainak székhelyévé lett. 1464-ben a Rózsák háborújában is fontos szerepe volt.
Később a várkastély és a hozzá tartozó birtok a Forster család tulajdonába került. A több száz éves tulajdonlást követően Sir John Forster csődbe ment. Hogy a család rendezhesse adósságát Lord Crew, Durham püspöke, megvásárolta a tartozást, így a család rendezhette adósságát és megtarthatta a tulajdonosi jogokat is, amit törvényben rögzítettek.
A kastély állaga az idők során eléggé leromlott, de a 18-19. században helyreállították a különböző tulajdonosok. Végül a viktoriánus iparos William Armstrong vásárolta meg a kastélyt, aki elvégezte a helyreállítás.
A mai napig is az Armstrong család a tulajdonos. A kastélyban különböző rendezvények kapnak helyet; esküvők, céges rendezvények.
Ismert filmek felvételeinek helyszíne is volt a kastély; Ivanhoe (1952), El Cid (1961), Mária, a skótok királynője (1972), és Elizabeth (1998).

Holy Island…

Anglia keresztény örökségének az igazi forrása a Szent-sziget Lindisfarne, azaz Holy Island. Még ma is – az inkább világi idők ellenére – szívesen látogatott zarándokhely.
A korai keresztény üzenetek szerint a nagyrészt pogány Northumberland-ban, egy Szent-sziget volt, Szent Cuthbert otthona és szülőföldje. A Lindisfarne evangéliumokat, a Márk, Lukács és János evangéliumok egyedi latin kéziratait tárolták itt. A „Lindisfarne Heritage Centre”-ben egy elektronikus példány megtalálható a könyvekből, melyeknek az igazi változatait a londoni British Library–ban tartják. A „Lindisfarne Heritage Centre”-ben megtalálható a sziget teljes története, valamint Szent Cuthbert életéről is itt található meg minden történeti leírás.
A Holy Island Nemzeti Természetvédelmi Terület. A vadon élő állatok menedéket és otthont találnak itt, többek között a szürke fóka, melyek a közeli Farne-szigeteken tartózkodnak egész évben, valamint számos ritka madárfaj fészkelő helye is. A szikla-sziget tetejére 1550-ben épült a Lindisfarne Castle, mely egy kis erőd, a nemzeti hűség szimbóluma.
A Holy Island-re gyalogosan, vagy gépkocsival látogató több ezer vendég mozgását az ár-apály szabályozza, hiszen a szigetre csak apály idején lehet bejutni egy nem túl széles úton. Aki későn eszmél az csak a következő apálykor tud távozni a szigetről, de nem ettől vendégszeretőek az itteniek.

Május 6. – a Glenkinchie desztilláló, Britannia gőzös és a költözés napja…

Ezen a napon szállást váltottunk, ezért reggel összepakoltuk a motyót és elindultunk az Edinburgh közelében, Seton Sands-ben lévő holiday parkba, de e közben a programunk folytatódott.
Ellátogattunk a Glenkinchie whisky desztillálóba. Edinburgh-tól mintegy 15 mérföldre, egy rövid és kellemes autóút után érkeztünk egy virágzó gazdasággal büszkélkedő városkába. 
A szeszfőzdét 1825 körül a John és George Rate testvérpár alapította. A ma is virágzó, működő szeszfőzdében, egy rögtönzött „tárlatvezetés” keretében bemutatták a whisky készítésének fortélyait. 

Majd Edinburgh kikötőjébe érkeztünk, hogy a királyi gőzös titkaival ismerkedjünk.
Maradandó élmény lehet teázni egyet a Britannia fedélzetén! A lenyűgözően kecses és méltóságteljes királyi yacht-ot 1953-ban bocsájtották vízre és közel fél évszázadon át szolgálta a királyi családot.
Most viszont az edinburghi Port of Leith kikötőben dokkol állandó jelleggel, és bárki megnézheti. Igaz, helikopter leszálló nincs rajta, és a nappali kanapéi sem cápabőrből vannak, a látottak alapján mégis olyan, akár egy vízen sikló kastély. 

Május 7. – egy nap Edinburgh-ban…

Ahogy az előző skóciai (2007) utunk után kijelentettem – „ide vissza kell jönni” – és lám újra Edinburgh-ban vagyunk. Ráadásul az egész napunkat itt fogjuk tölteni, ez csúcs.
Skócia fővárosa, Edinburgh Kelet-Skóciában, a Forth folyó kiszélesedő torkolatának (Firth of Forth) déli partján található. Távolsága Glasgow-tól 43 kilométer keleti, Aberdeentől 129 kilométer délnyugati irányban.
A város, melynek területe 262,28 négyzetkilométer, részben vulkanikus eredetű, völgyekkel szabdalt hegyvidéki területen helyezkedik el. A mélyben rekedt magma néhol csak megemelte az alapkőzetet, némely területen pedig felszínre is tört lávaömlés formájában.

Sir Walter Scott a várost Észak Császárnőjének nevezte, de játékosan „Embro”-nak vagy „Embra”-nak is hívják.

Május 8. – szörnynézőben a skót felföldön…

Skóciai utazásunk egyik, nagyon várt fénypontja; a „Hegylakók” földjére, a Skót Felföldre látogattunk, a titokzatos Lock Ness partjára.
A Loch Ness csodálatos természeti környezetében található Urquhart vára, romos állapota ellenére is lenyűgöző erődítmény.
A várkastély az egyik legnagyobb Skóciában, romja egy földnyelven található, kilátással Loch Ness-re.
A majd 2 órás várrom-látogatást követően újra buszra szálltunk és irány a Glen Coe szoros. 
Mielőtt a Glencoe-szorost elértük rövid pihenőt tartottunk a brit kommandó elesett katonáinak emlékhelyénél.
Az emlékhely közelében az Egyesült Királyság legmagasabb hegyei között van a kommandó kiképzőbázisa is.
A legmagasabb csúcs a Ben Navis, mely az Egyesült Királyság és egyben Skócia legmagasabb hegycsúcsa, magassága 1346 méter. A csúcs egy régi vulkán beomlott krátere.
Igen népszerű kirándulóhely, évente mintegy 100 ezer látogató mászik fel rá, az északi oldalán található 700 méter magas sziklák a legmagasabbak az országban.
A hegyet James Robertson mászta meg elsőként 1771-ben. A csúcson 1883 és 1904 között obszervatórium működött, az akkor gyűjtött adatok ma is nagy fontossággal bírnak Skócia hegyvidéki időjárásának megértésében.

Május 9. – látogatás Linlithgow-ban, majd Falkirk Wheel, St. Andrews a golf őshazája…

Linlithgow…

A linlithgow-i várpalota romjai Linlithgow városában (West Lothian, Skócia) találhatók, 25 kilométerre nyugatra Edinburgh-tól. A 12. században egy királyi udvarház állt a helyén. Ezt váltotta aztán a „The Peel” (őrtorony), melyet a 14. században építettek I. Eduárd angol király csapatai. Az udvarház helye ideális katonai bázis volt az Edinburgh-i vár  és Stirling vára közötti utánpótlási útvonal biztosítására. 
1424-ben Linlithgow városa részben megsemmisült egy nagy tűzvészben. I. Jakab skót király kezdte meg a várpalota újjáépítését, azzal a céllal, hogy itt lesz a skót királyság nagy rezidenciája. A következő évszázadokban a várpalota szabályos királyi udvari épületté vált. Ebben meghatározó szerepe volt III. Jakab és IV. Jakab királyoknak. V. Jakab király, aki ebben a várpalotában született 1512 áprilisában, építtette a külső kapubejáratot és egy szépen kidolgozott udvari szökőkutat. I. Mária (Stuart Mária, „a skótok királynője”) királynő ugyancsak a várpalotában született 1542 decemberében és uralkodása alatt gyakran tartózkodott itt.
Miután 1603-ban VI. Jakab skót király I. Jakab néven megszerezte az angol trónt, a királyi udvar bázisa Anglia lett és Linlithgow szerepe jelentéktelenné vált.
I. Jakab 1618 és 1622 között újjáépíttette az északi oldalt. Ezt követően az egyetlen uralkodó, aki Linlithgow-ban tartózkodott I. Károly király volt. Ő 1633-ban egy éjszakát töltött a várpalotában.
A várpalota hattyúdala 1745-ben volt, amikor Bonnie Prince Charlie látogatott ide a déli menetelés alkalmával, de nem maradt itt éjszakára. Azt mesélik, ez alkalommal tiszteletére bor folyt a szökőkútból. Duke of Cumberland csapatai 1746 januárjában felgyújtották a várpalota épületeinek nagy részét. A várpalota komoly restauráláson ment át a 19. század elejétől.

Falkirk Wheel…

A Falkirk kerék a Falkirk és Edinburgh között húzódó Union-csatornát, valamint a Falkirk és Glasgow közötti Forth- és Clyde-csatornát összekötő hajólift. A látványos szerkezet megépítése 20 millió angol fontba került.
A két vízszintsík 24 méteres magasságkülönbsége nem tette lehetővé többlépcsős zsiliprendszer kialakítását, mert ez a meredekség miatt sokkal költségesebb és bonyolultabb kivitelezési feladat lett volna.
A megoldást egy 35 méter átmérőjű forgókerék jelentette. Másodlagos, de talán tervezett haszon, hogy a két csatorna ily módon történő összekötése valódi turistalátványossággá tette a hajóforgalmat Edinburgh és Glasgow között.
A 2002. május 24-i megnyitást követő 5 hónapban – a várakozásokat messze felülmúlva – 230 ezren voltak kíváncsiak az új szerkezetre.
A kerék kialakítása a kelta folklórból ismert kétfejű baltára emlékeztet. A központi tengelytől 15-15 méterre kinyúló karok két teli süllyesztőszekrényt tartanak, melyekbe egyenként 302 tonna víz fér.
A két szekrény mindig azonos terhet visel, a szállított hajók tömegétől függetlenül, hiszen mint Arkhimédész törvényéből tudjuk, a hajók a saját tömegüknek megfelelő vizet kiszorítják a szekrényből. Tehát a kerék két karja mindig egyensúlyban van, ez teszi lehetővé, hogy a szerkezet 4 perc alatt megtegye útját, és elvégezze a 180°-os fordulatot.
A 22,5 kW összteljesítményű motorok képesek csupán 1,5 kW/h energia felhasználásával elforgatni a kereket. Ez az energiamennyiség hozzávetőlegesen 8 teáskanna víz felforralásához lenne elegendő.

St. Andrews…

St. Andrews egy kisváros Skócia keleti partján (Fife grófság területén), amelyet 1620-ban királyi várossá nyilvánítottak. Hagyományokban gazdag egyeteme mellett arról is híres, hogy ez a település a golf szülőhazája.
Északi-tenger melletti festői fekvése miatt a turisták számára is kedvelt célpont. Lakossága megközelítőleg 18000 fő, amelynek nagyjából egyharmada egyetemista.
A város területén a 8. század táján kora keresztény kelta település állt. Feltehetően itt helyezték el András apostol relikviáit. Emiatt válhatott az András-kereszt a skót zászló részévé. A katedrálist 1160-ban alapították és 1326-ra készült el.
A reformáció idején John Knox követői lerombolták. A 13. és 16. század közötti időszakban fennálló székesegyház romjai a város területén kívül találhatók.
Az 1413-ban megalapított University of St. Andrews, Skócia legrégibb és Nagy-Britannia harmadik legrégibb egyeteme. Az oxfordi és a cambridge-i egyetemmel együtt az Egyesült Királyság elit egyetemei közé tartozik. 1645 és 1646 között itt hívták össze a skót parlamentet, 1862-ben pedig itt iratkozott be Nagy-Britannia első diáklánya.
Vilmos herceg 2005 júniusában végezte el az egyetemet.

Május 10. – búcsú Skóciától, városnézőben York-ban…

Reggel a csomagokat bepakoltuk a buszunkba és fájó szívvel elindultunk Budapest felé. Természetesen rövidebb-hosszabb megállókkal haladtunk Skóciából Angliába, ahol egy hosszabb pihenőt tartottunk York városában.

York, Észak-Anglia egyik legszebb városa, Anglia legnagyobb megyéjének Yorkshire-nek a székhelye. Azok közé a történelmi városok közé tartozik, amelyek szinte maradéktalanul megőrizték régi szépségüket.
York belvárosa olyannyira megőrizte eredeti középkori arculatát, hogy a városnéző azt hiheti élő múzeumba csöppent.
A szűk kanyargó utcákat, közöttük az egyik legszebbet, a Shambles-t műemléki védelem alatt álló régi gerendavázas házak szegélyezik. A városközpontból kitiltották a gépjárműveket, a kockaköves utcákon kerékpárral közlekednek a diákok. 
A város Ebocarum néven a rómaiak egyik legfontosabb megerősített állomása volt. Itt kiáltották császárrá Constantinust 306-ban, aki Britanniát négy provinciára osztotta. A római seregek 100 évvel későbbi kivonulása után a szászok Eoforwicra változtatták a nevét.

Május 11 – 12. – hazaúton városnézés Brugge-ben…

A kaland utolsó napjain már nem siettünk sehová.
Miután felébredtünk és összepakoltunk, még elsétáltunk vásárolni, kávézni, reggelizni. Felkészültünk az utolsó, Budapestig tartó hosszú (~1600 km) buszozásra.
Az utolsó programunk egy Brugge-i városnézés volt.
Az eredeti program (Maastricht) helyett szavazta meg a csoport, és a későbbiekben kiderült, hogy ez nagyon jó választás volt.
Brugge Nyugat-Flandria legnagyobb városa. Történelmi óvárosa 2000 óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján.
2002-ben Salamancával egyidőben Európa kulturális fővárosa volt. A várost sokszor az észak Velencéjének is nevezik, hiszen számos csatorna szeli át.
Az óvárost körülvevő régi erődítmények és malmok maradványai ezen csatornák mellett találhatóak.
Brugge Európa kiemelkedő látványossága köszönhetően annak, hogy a városközpont a középkor óta alig változott.